LEENA AULA

1990 Kuvataidepsykoterapeutti
1995 Valviran rekisteröinti psykoterapeutiksi
1996 KELAn psykoterapian palveluntuottaja -rekisteröinti
2005 Vaativan erityistason kuvataidepsykoterapeuttikoulutus
2020 Traumapsykoterapian täydennyskoulutus

Olen työskennellyt kuvataidepsykoterapeuttina vuodesta 1990 ja lisäksi kouluttajana sekä työnohjaajana. Työskentelen aikuisten ja nuorten kuvataidepsykoterapeuttina. 

Yksityisvastaanoton lisäksi työskentelen HUS/HYKS -psykiatrian akuutti- ja konsultaatiopsykiatriapoliklinikan linjassa vuodesta 2000.



KUVATAIDEPSYKOTERAPIA

YLEISTÄ

Tässä yhteydessä kuvataideterapialla tarkoitetaan hoitomuotoa jossa yhdistyy psykoterapeuttinen perinne ja kuvataiteellinen luomisprosessi. Terapian viitekehys on psykodynaamisesti orientoitunut. Terapiassa on mahdollisuus täydentää, korjata ja kehittää omaa minuutta ja mielen maailmaa. Terapeutti ja asiakas / ryhmä käyvät luovaa toimintaa apuna käyttäen vuoropuhelua, josta vähitellen syntyy luottamuksellisen suhteen kehittyessä hoitava prosessi yksilöllisten tarpeiden mukaisesti. Viitekehys on psykodynaaminen.

Kuvataideterapia soveltuu periaatteessa kenelle tahansa. Mitään erityistä kuvataiteellista lahjakkuutta ei tarvitse olla. Kiinnostus kuvallista työskentelyä kohtaan toki helpottaa terapian alkuvaiheessa, mutta ei ole välttämättömyys. Yksilö- ja ryhmämuotoisen kuvataideterapian soveltuvuus yksilöittäin vaihtelee. Ennen varsinaisen terapian aloittamista suoritettavalla arviointijaksolla ja lähettävän tahon asiantuntemuksella päätetään soveltuva terapiamuoto ja terapian tiheys.

Kuvataideterapiaa voi toteuttaa sekä yksilö- että ryhmäterapiana. Tavallisimmin terapiaan hakeudutaan lääkärin lähetteellä. 

Kela korvaa tarkoituksenmukaista kuntoutuspsykoterapiaa 16 – 67 –vuotiaille henkilöille, joiden työ- tai opiskelukyky on mielenterveydenhäiriön vuoksi uhattuna. Kuntoutuspsykoterapian tavoitteena on parantaa tai tukea henkilön työ- tai opiskelukykyä.

terapiaan voi hakeutua myös omakustanteisesti.

Kuvataidepsykoterapiaa voidaan käyttää
  • kasvun ja kehityksen tukena, itsetuntemuksen parantamiseksi
  • erilaisissa psyykkisissä häiriöissä
  • kun puhuminen on estynyt (mutismi ja selektiivinen mutismi)
  • sanallinen ilmaisu on häiriintynyt
  • neurologiset häiriöt
  • erilaisten traumojen hoito
  • psykosomaattiset oireet
  • sukupuoli-identiteettiin liittyvät kysymykset
  • syömishäiriöt
  • ikääntyminen
Terapiassa käsitellään mennyttä, nykyisyyttä ja tulevaisuutta. Terapeutti ja asiakas / ryhmä tutustuu terapiatunnin aikana syntyneisiin piirustuksiin, maalauksiin, veistoksiin tms. ja niistä keskustellaan. Vuorovaikutus auttaa vaikeuksien tunnistamisessa ja ymmärtämisessä sekä psyykkisten vahvuuksien löytämisessä. Tämä tulee mahdolliseksi säännöllisessä ja jatkuvuuteen perustuvassa prosessin omaisessa hoitokontaktissa. Ryhmämuotoisessa terapiassa ryhmä muodostaa edellä mainittujen asioiden lisäksi turvallisen harjoituskentän vuorovaikutukselle ja antaa vertaistukea erilaisiin kokemuksiin ja ongelmatilanteisiin. Terapiaprosessi on luottamuksellinen vuorovaikutustapahtuma. Asioista, joita terapiassa käsitellään, ei tiedoteta ulkopuolisille henkilöille.

Terapeutti tekee pääsääntöisesti vuosittain kirjallisen yhteenvedon terapian etenemisestä lähettävälle taholle, mutta siinäkään ei paljasteta terapian yksityiskohtia. Päähuomio lausunnossa on hoidon etenemisessä ja jatkohoidon tarpeessa

Kuvallinen työskentely itsessään, ja siinä syntyneet teokset mahdollistavat psyykkisten vaikeuksien käsittelyn myös symbolisessa muodossa. Kaikkea ei aina tarvitse sanallisesti tulkita. Kuva kuitenkin kertoo mielen sisäisistä tapahtumista ja työskennellessä syntyy todellista käsin kosketeltavaa ja silmin nähtävää aineistoa, jonka avulla kehitystä ja terapian vaihetta voi tarkastella.

Kuvataidepsykoterapeutti ei tässä psykodynaamisessa, systeemisessä menetelmässä anna aiheita tai määrää materiaaleja. Mahdollisimman monipuolisia taiteen tekemiseen tarkoitettuja materiaaleja on tarjolla ja asiakas valitsee niistä vapaasti. Kuvan tekeminen tapahtuu mahdollisimman paljon asiakkaan ehdoilla ja hänen omien assosiaatioiden mukaisesti. Näin pyritään pääsemään mahdollisimman lähelle asiakkaan sisäistä ja ulkoista kokemusta ja se saadaan vuorovaikutuksen lähtökohdaksi. Kuvien kautta tiedostamattomat ilmiöt voivat tulla tietoisiksi.

Kuvataidepsykoterapeutin ammattitaidon tärkeä edellytys on, että hänellä itsellään on syvällinen suhde kuvan tekemiseen. Ilman tätä kokemusta ei välttämättä voi samaistua asiakkaan kuvantekoprosessiin ja siihen tunnelataukseen jolla teoksia tehdään.

Terapian kokonaiskesto vaihtelee hoidon tarpeesta riippuen. Yleensä on kuitenkin kyseessä useamman vuoden hoitosuhde. Viikoittainen käyntimäärä vaihtelee tarpeen ja edellytysten mukaan. Terapiassa on pitempi kesätauko, joulutauko, lyhyemmät tauot keväällä ja syksyllä.

LASTEN KUVATAIDETERAPIA, alle 13 vuotiaat

Lasten kuvataideterapia voi olla joko yksilö- tai ryhmäterapiaa. Joissain tapauksissa yksilöterapia puoltaa paikkaansa, joissain taas ryhmäterapia on tehokkaampi menetelmä. Ryhmäterapiassa lapset ovat jotakuinkin saman ikäisiä, enintään noin kahden ikävuoden erolla.

Lapsille kuvataideterapia on erinomainen hoitomuoto mm. siksi, että lapsi on luonnostaan toiminnallinen. Hän toteuttaa itseään ja hahmottaa maailmaa ja sen tapahtumia toiminnan kautta. Kuvataideterapeuttisen prosessin myötävaikutuksella kehittyy kyky luoda mielikuvia ja olla herkässä luovassa vuorovaikutusilmastossa, joka lisää edellytyksiä dialogiin sekä luovaa ongelmanratkaisukykyä.

Yksilö- ja ryhmäterapiassa kuvalla on osittain yhtäläinen merkitys, mutta on myös erilaisia tarkoitusperiä terapiamuodosta riippuen. Yksilöterapiassa lapsi tekee kuvaa itselleen ja terapeutille. Ryhmäterapiassa kuvalla on sosiaalisempi ja kompleksisempi merkitys. Kuvaa tehdään tällöin itselle, ryhmälle ja terapeutille. Kuva saa tässä siis myös ryhmädynaamisia merkityksiä.

Terapeutille kuvan tekemisen prosessi jo sinällään on tietoa antava tapahtuma. Siinä lapsi avaa sisäistä maailmaansa ja toiminnan seuraamisen kautta terapeutille välittyy informaatiota lapsen maailman kuvasta, kiinnostuksen kohteista ja myös ongelma- ja solmukohdista sekä elämänhistoriaan liittyvistä pohdinnoista.

Tässä terapiamuodossa terapeutti ei anna tehtäviä tai määrää välineitä, vaan on tärkeää että materiaalit ja sisällöt lähtevät lapsen omista tarpeista ja mielikuvista. Materiaalien valinta jo sinänsä kertoo jotain lapsen tilasta ja kehityksen vaiheesta. Taiteellinen työskentely on jo itsessään terapeuttista. Vuorovaikutus ja syntyvä prosessi kuitenkin auttavat lasta hahmottamaan ongelmiaan ja löytämään rakentavia ratkaisumalleja eriasteisille pulmilleen. Luottamuksellinen terapiasuhde lohduttaa ja auttaa jäsentämään elämää, lisää itseluottamusta ja –tuntemusta, sekä näin tukee kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä.

Lasten terapioissa huoltajien ohjaus- / tukikäynnit ovat usein tärkeä osa terapiaprosessia.

NUORTEN KUVATAIDETERAPIA, yli 13 vuotiaat

Nuorten kuvataideterapia voi olla joko yksilö- tai ryhmäterapiaa. Terapiasta voivat hyötyä hyvin eri tyyppisistä ongelmista kärsivät nuoret. Ryhmäterapiassa voidaan koota joukko hyvin monenlaisista ongelmista kärsiviä nuoria. Toisaalta voidaan muodostaa vertaisryhmä, jossa kaikilla ryhmäläisillä on jossain määrin samanlainen perusproblematiikka.

Kuvataideterapia soveltuu mm. nuorille, joilla on vaikeuksia kontaktin ottamisessa ja kielellisessä vuorovaikutuksessa sekä tunteiden sanallisessa ilmaisussa. Taustalla voi olla varhaiset traumat tai kasvun ja kehityksen häiriöt eri syistä. Kuvallinen ilmaisu voi tehdä helpommaksi kielellisen kontaktin syntymisen tai voi toimia kielellisen vuorovaikutuksen herättäjänä, korvaajana ja täydentäjänä.

Jos rajapinta ulkomaailmaan on jollain lailla sulkeutunut tai heikko, voidaan kuvaa käyttää välineenä kontaktin syntymiseen, säilyttämiseen ja vahvistamiseen. Voidaan saada aikaan rikas, rakentava ja monipuolinen dialogi, vuorovaikutussuhde.

Kuvien avulla voidaan saada kontakti omiin fantasioihin, kokemuksiin ja tunteisiin, jotka muulla tavoin saattaisivat jäädä näkymättömiin ja havaitsematta. Tällaisten asioiden hahmottuminen kuvien kautta voi antaa tukea erilaisiin kasvun ja kehityksen pulmiin positiivisella ja rakentavalla tavalla.

Kuvataideterapia voi tukea nuoren tervettä irrottautumista lapsuudesta ja auttaa ohjautumaan kohti rakentunutta itsenäistymiskehitystä. Nuorelle voi syntyä oma persoonallinen tapa olla olemassa ja vuorovaikutuksessa ympäröivän maailman kanssa.

AIKUISTEN KUVATAIDETERAPIA

Kuvataidepsykoterapiassa yhdistyy vuorovaikutussuhde terapeuttiin, kuvallinen prosessi, sekä suhde syntyneisiin teoksiin. Tätä kokonaisuutta analysoidaan vuorovaikutussuhteessa eri painotuksin terapian eri vaiheissa. Terapian etenemistä ja vaiheita seurataan terapiakuvien kautta. Terapiaprosessin edetessä syntyy konkreettisia muistoja terapian vaiheista ja vaiheisiin voidaan palata syntyneiden teosten kautta. 

Terapiassa syntyneitä töitä säilytetään terapian keston ajan terapeutilla. Tämän jälkeen asiakas itse päättää ottaako hän tekemänsä teokset mukaansa vai jättääkö osan tai kaikki tuotoksensa terapeutin säilytettäväksi.

Terapiasopimus tehdään yksilöllisesti terapia-arvioinnin jälkeen vuodeksi kerrallaan. Tavallisin käyntitiheys on kaksi kertaa viikossa. 

TYÖNOHJAUS

Työnohjauksen tavoitteena on auttaa ohjattavia tutkimaan suhdettaan omaan työhönsä ja tehtävään.

Työnohjausta annetaan sekä yksilöille että ryhmille. 

Työnohjaaja työskentelee ohjattaviensa kanssa luottamuksellisessa ilmapiirissä asetettujen tavoitteiden ja työnohjaussopimuksen mukaisesti. Työskentely määrittyy asiakkaiden asettamien tavoitteiden ja laadittavan yhteistyösopimuksen pohjalta.

Työnohjauksella on yksilöllinen prosessinomainen luonne ja sen edellyttämiä tavoitteita ei voida saavuttaa lyhyellä periodilla silloin, kun odotetaan pysyviä vaikutuksia. Prosessin keskiössä on oman työn laadun tutkiminen, kehittäminen ja siitä oppiminen sekä työssä jaksaminen.